Monday, December 14, 2009

SELAMAT MENGERJAKAN UMRAH SAHABAT..

Assalamualaikum,

Harini Senayan, teman kejap jer kat Pejabat. Manyak masa teman di ghomah buat key in on line markah prestasi tak abih-abih lagi. Manyak juger cengkadak cengkudunya masukkan secara online ni, apepun kena buat juger dah tugaih kita. Oghang betina teman awei pagi lagi dah kumbonya (nyongkit kut kaso benor bunyinya) nak ke Tepin dengan kengkawan katanya. Kemaghin dia di kuala, sebok memanjang jer dengan tugaih fisabilillahnya. Ater teman ngan anak-anak ler dighomah (kena jadi ayah mithalli, keh..keh..keh..). Bila nyengok jer kat pejabat keghojer dah ada menunggu, banyak baucer-baucer tak bertanda tangan lagi dan berbagai itu dan ininya yang perlu disegerakan. Tu yang malaih teman nak nyengok pejabat masa cutini. Tapi teman dah pesan pada deme kat pejabattu kalo melibatkan kewangan panggeiler teman insyaAllah teman datang hatta tengah neghan dalam bilik kecik sekalipun. Tak sampai sejam teman dipejabat teman teghuih ke market meli ikan dan sayor untuk makan tengah hari. Dalam peti aih sekor ikan pun tak mandang ater mahu tak mahu kena keluor juger. Nampak gayenye teman ngan anak dara teman le kedapor aghini, menunya mudah ajer, goghen ikan temenong, gulei kari ikan pelotan campor dengan kacang brandy, sayornya togei dan kucei ditumihkan dengan udang idup ubuh kicap sikit nampak ler itam kuahnya. Ada lagi, sambei nyor tempoyak berulamkan petei,itu ler penyedapnya dan pembuka selegher. Lepaih makan nyambung balik ler keghojer teman. Tak boleh nak numpu juga lineni kekadang meghagam juga dia, gamaknya virus dah banyak sangat, nak kena scan lertu. Kena ingat selalu mesti tekan butang save, kalo tak kene ler ngundor dan buat key in balik.
Esok, 15 hb teringat kawan teman di Ulu Bernam tu nak mengeghojerkan umrah. Dia ke Mekah sekeluarga, syukurler mika manyak duit boleh mawak keluarga sekali, ater teman idak ler lagi nampaknya jalan ke Kaabah, kut kekalu tahun depan teman laki bini kalo dah sampei seghu mengikut jadual yang LUTH tetapkan baru le gamaknya kume ke sana. Gamit-gamit ler teman depan Kaabah tu yob. Kalo tak dapat buat haji, buat umrah, tapi yang wajibnya haji. Bila kita dah berada di depan Kaabah teringat artikal (5.11.2009) yang teman masukkan dalam blogni dengan tajuk Kaabah enggan bergerak. Betapa punya kelebihannya bagi sesiapa yang telah bertawaf mengelilingi Kaabah. Apapun untuk yop temantu, teman doakan mika sekeluarga selamat pergi dan balik, nak kata apa ha umrah yang mabrur (adeke umarah mabrur). Teringin juga juger nak ziarah mika sebelum beghangkat tapi dah jauh nak buat macamana mika di ulu teman di elo. Jangan lupa pulak yop tolong doakan sama kesejahteraan anak sulung teman tu moga kesihatan benor-benor pulih seperti sedia kala.
Teman baghu dapat mesej dari sahabat kita, dia dapat tukor ke SMK Simpang Pulei,tahniah ler, berkat sabo beghulang dari Pantai Ghemih ke Ipoh setiap haghi dapat juger dia balik ke Ipoh. Ater mike bila lagi balik ke Menara Chondongnya?
Itu ajer untuk kali ini, teman nak ngundorkan dighi dulu. Salam.

2 comments:

  1. seghonok org dah terima panggilan ilahi, harap dan terus berharap. ameen ya allah

    ReplyDelete
  2. insyaAllah akan dapat kita ke sana... berdoa,,ameen

    ReplyDelete