Thursday, May 16, 2013

Monday, September 17, 2012

MUSIM HAJI DATANG LAGI.

Assalamualaikum semua,

Bulan Syawal udah berlalu, Teman ijak pun nulih dalam N3 ngucapkan Selamat Haghi Ghaye pade mengkeme semue. Dalam hati masih tak lupe. Lame bebeno (3 bulan yang lalu) ijak teman nyengok ato mengujungi waghih semue, entahlah nak katekan meghajuk ijak le juge (pade sape nak dirajuk yak), ati tu berkate-kate bila mole nak nulih balik. Ziaghah dan ngejap blog kengkawan pun ade juge yang nulih celum celam tapi ade juge tambah membangun lagi mengasyikkan. Teman mace sepintaih lalu blog-blog mengkome tapi idak teman ngomen pun. Ape pun tahniah buat mengkeme yang dapat ngekei nulih memanjang aghuih tak beghenti-ghenti. Lepaih teman balik daghi ngeghojekan haji teman aktibiti berblog dah makin malap nunggu haup je lagi. Entah macamana teman terkekelih draf-draf n3 yang lalu yang masih tersimpan dalam pc teman ni, ade satu draf n3 yang teman dah buat ijak di terbitkan ataih tajuk hei yang bekait balik daghi Mekah. Apa baatan jadi ghope itu entah le ape sebenonye yang belaku udah lupe. Gamak teman kalut sangat ke dengan tugaih  sampei bende yang sekomek itu ijak di adunkan, ibarat  makanan yang udah di idang tak di nyuapkan ke molot je. Draf n3 tu dah nak dekat setahun, muat peghonjang ape dikeluokan ato di teghobitkan udah basi. Oghang ke Mekah pun udah mole pegi beghangkat pade 17/9/12 kemaghin, (teghobang yang memole le tu). Haghap-haghap sesape yang pegi ke mekah kali ini balik nanti kut deme boleh ceghitekan hei-hei deme disane sebab ceghitenye masih dedo ato masih baghu bebeno .

Nyebut pasei Mekah,he seghonok bebeno pegi ke Mekah ni weh, ghase nak pegi tiap-tiap tahun. Tapi ape kan daye petame belanjenye,keduenye bagi peluang kat oghang lain....  nanti ngunsin dan genyi pulak muke pak-pak,tok-tok arab ngelih muke kite.Yang pentin buat sekali dan dimenafaatkan sepenuhnye (mendapat haji yang Mabrur). Dalam hei ni teman teghingat anak pompuan yang bongsu die bermimpikan jumpe arwah opahnye tiga malam yang lepaih ngabokan yang ayahnye (teman le tu) dan ayah Lopnye udah pegi Mekah, opah pesan katenye, mintak yang lain-lain maksudnye adik-adik teman yang masih belum pegi ngeghojekan haji untuk berbuat demikian. Ape maksud alamat mimpi anak teman tu wallahuaklam. Kepade mengkome yang belum pegi tu elok le pegi, buat persiapan awei,buat persiapan yang sepenuhnye. Elok umo masih mude kedeghat tengah kuat. Kan maksud teman oghang tetue tak boleh pegi, masalahnye duduk disane lebih sebulan tujuannye nak beribadat kalo boleh bio le ibadat kitetu lanco, kalo semejid dekat ngan ponggong kite tak ape tapi mun dah berkilokilo metriko dengan keadaan umo dah lanjut payah le sikit. Teman sokong sangat nengok jemaah aji dari Indon mude-mude lagi deme dah benokan ke sane, kate deme pihak pemerintah dan badan urusan aji deme membenokan meminjam untuk tujuan ke Mekah (fatwa ulamak deme boleh beghutang untuk ke Mekah). Teman kekadang dengki juge ngelih pasangan laki bini deme yang mude-mude gedoye kesane muat ibadat. Tapi oghang kite tunggu cukup duit baghu leh pegi itu pun kene ade kota daghi Tabung Aji, (kota tu jangan sebut silap yop,maghah deme oghang Parit kat teman nanti). Teman amati permasalahannye selain wang ghenggit serte kesihatan bile kesane ade due pekaghe yang lagi pentin, petame ilmu keduenye sabo. Pasei bab sabo ni satu hei kene kuat bebeno tambahan pegi belaki bini. Duduk di sane kalo pasei begadoh selisih pendapat ndak saje. Kekadang bukan hei beso beno pun, nak jadikan pongke udah… jadi panjang meleghit-leghit. Teman teghigat satu peristiwa kawan teman (ceghite beno) tetibe je ditamponye oghang betinenye pasei tunggu menunggu balik daghi Masjidil Haram. Oghang jantan kene banyak beno sabonye,kene istaghfar bebanyak. Sape yang dah ponah pegi tahu le keghenahnye, cume caghe dan ketike je yang berbeze. Untuk maklum pade kome,tahap maghah yang teman ade belum le lagi ghasenye nak nampo oghang betine. Ghiso juge kalo oghang betine tak ade kang, kut teman pulak ghagaih dindin mencaghi die, he jangan dibuat main…Itu baghu bekait dengan laki bini, belum lagi dengan kengkawan sebilik, dengan jemaah-jemah lain yang berbagei bangse keturunan bahase dan adat ghesam, haghu bighu libang libu jadinye. Ape lebih daghi sabo kate oghang tetue. Semuenye ini menguji keiman kite….rumusanye sabo je le.. Yang lagi satu kene ade ilmu. Ilmu ni adalah ilmu mengeghojekan haji. Ilmu yang  pihak Tabung Aji bagi kursus tiap minggu bersiri tu patut kene paham bebeno, kalo dah sampei ke sane baghu nak belajo ghentikan buat ngabih kan beghas je. Mudah-mudahan waghih-waghih dan rakan tolan yang dapat mengeghojekan aji tahun ini, teman doakan mendapat aji yang mabrur. Selamat pergi dan selamat balik nanti, InsyaAllah..(doa teman lagi mudahan dengan izin Nye teman juga dapat ke sane lagi disuatu mase nanti, aminn...)


LABAIKALLAH HUMMALABAIK, LABAIKALA SYARI KALA KALA BAIK INNAL HAMDA, WANNIKMATA LAKAWALMULK LAASYARIKALAK..


Bile berlabun hei  haji tadi, musim oghang ke Mekah, sedo tak sedo diam tak diam juge kite udah nak pengabih bulan Islam (Hijrah), yang dah pastinye tak lame lagi akan menyusui bulan Muharram pulak. Cepat bebeno mase berlalu. Teman ghenongkan balik dan coyekan tahun 2012 ni teman kighe entah beghape kali je teman nyengok kampong halaman teman, kekadang pun boleh, jejaghang-jaghang pun boleh. Ghase beno sayunye bile oghang tue dah takde aroma nak balik pun tughut lesu. Tapi anu nye pulak.. hei ghomah oghang tue teman tu ijak kesunyian juge, dah ubah di deme (adik-adik teman) jadi ghomah persinggahan pra bayor. Istilah oghang sekaghang ni Home stay le, baguih juge tu duit masyuk. Ghomah tue (lame) kalo oghang sekelamin tak di sio deme nuduknye,tapi yang jenih nganto mempelei sebulan sekali ato musim cuti tu ade. Due tige kerge nyinggah mun semalam due meghiah jadinye. Ate pikio deme mun dah sape tak nak balik elok bagi oghang duduk sekali sekale, jangan pulak bekale kale ato sehingge dahulu kale, payah pulak teman nak balik nyenguk waghih. Cukup disini hanye sekador nak nyentuh sesikit, bile pulak nak ngeluokan n3 yang seteghuihnye tak tahu le pulak..pohon kemaafan buat semua.





Wednesday, May 23, 2012

SELAMAT HARI GURU DAN HARI IBU

Assalamualaikum semua, Apa habo? hendaknya mengkeme semuanye sesihat belake. Mohon kemaafan lagi dah lame tak nyengok waghih semua sejak teman lakibini balik daghi tanah suci tahun lepaih. Teman ngambik kesempatan mengucapkan selamat hari guru buat cekgu-cekgu sekalian. Moge usaha dan sumbangan kita pade nuse bangsa dan ugama mendapat keberkatan dari Allah SubhanawataAla. Tak lupa juga selamat hari ibu buat ibu-ibu sekalian. Ibu juga adalah cikgu nombor satu didunia ini. Pade yang masih ade ibu sayangi lah dema. Kepada yang dah takde ibu dan juga ayah didunie ini maghilah kite sesame hadiahkan alfatihah untuk dema, mudahan deme tergolong dalam golongan oghang-oghang yang soleh dan syuhadah. Aminnnnnnnnnnnnnnn.

Sunday, October 2, 2011

MOHON MOAH BEBANYAK

Assalamualikum pade waghih semua,

InsyaAllah teman dan oghang betina teman akan menuneikan fardhu haji ke Mekah pade 5 oktober 2011 ini dan balik pade 21 November 2011 nanti. Jadi kume mohon moahlah silap salah daghi ujung ke ujung (ghambut dan ke kaki letu). Doakan kami sihat walafiat dapat mengeghojakan haji dengan sempoghene dan yang pentinnya dapat haji yang mabrur. Doakan juge keme selamat pergi dan balik. Sekado ini saje. Teghima kasih yang berpanjangan.

Tuesday, August 23, 2011

CINTA BENO NAK NULIH balik…

Assalamualaikum,

Selamat bertemu kembali buat waghih-waghih semue. Lame meno teman ngilangkan dighi. Dah sebulan berpuase, teman kelih blog teman dah usang beno . Itu le ghopenye sekali kite ghenggang jauh beno jaghaknye, mase bejalan juge tahu-tahu udah 3 bulan blog teman tak beghusik bahkan sentuh pun idak. Kate asyik dengan koje, tapi keghoje buat mase ni udah lengang sikit, ijak le kulu kelo tak tentu kekighe. Ate teman coba nulih balik, tak le teman tahu hat mane pulak lepaih ni dan penyudahnye. Malu muke teman dengan ghakan blog yang lain, yop samad, yop sharouk, yong moh kembara dan lain-lain. Dango si Mamamat pun teman coye tak beghape nak meghiayah, tapi idup le juge tak seghopemane blog teman. Moah le teman dah malaih meno nak nulih, idea teman ni kematu tak cayo macam menkome. Teman tabik pade yop samad dan yop sharouk loghat peghaknye tetap pekat dan melekat bak kopi jande…

Sebenonye teman balik ke kuale pun dah jaghang, takde apeke bende nak dilabunkan hei kualeni kecuali deme yang ade di kuale yang tahu sanike perkembangan dikuale. Jangan ijak, nak dekat bulan pause ghitu ade juge teman balik nyinggah kat kampong halaman teman. Abang dan adik-adik teman makat buat kendughi arwah dan nyambut bulan puase, jadi teman balik le juge. Takdan esok malam tu juge teman nyongkit balik. Lepaihtu, cuti nuzul Quran teman sekeluarge balik juge berbuke pause sesame adik beghadik langsung buat morei kat masjid, lepaih sembahyang teghawih teman kumbo balik malam tu juge. Itu le kampong halaman kite dah jaghang macam gigi kompang tak ghope biskut kejap ade kejap tak mandandang (macam biskut tak pe le juge yak).

Minggu depan kite ghaye, bile dikenangkan hei gheghayeni lain bezanye ghaye zaman kekanak di kampong dulu dan kini, bile tain ghaye datang teghase seghonok bebeno (fakto suasane ketike itu gamaknye), tapi kini udah tinggei kenangan belake. Keseghonokan bebudak zaman sekaghangni tak macam guih bebudak mase dulu, cume bagi kite yang dah jadi emak bapak mahu pun pah atau pun tok kene ikut caghe oghang-oghang tue le beghaye, yang pasti habihkan dulu amalan berpuase baghu nak di pikiokan tentang ghayenye.

Mingguni masuk minggu fasa ketige ramadahan dimane kita telah lalui kerahmatan dan keampunannye, make masuk lah ke fasa kebebasannye. Moge kite semue dapat menjalani puase tahun ini dengan jayenye dan bebaih daghi siksaan api neghake, Haghap kite dapat bertemu dengan Ramadhan di tahun hadapan. Ya Allah jangan jadikan ramadhan tahun ini adalah ramadhan yang terakhir buat kami,ketemukanlah kami dengan ramadhan yang akan datang . Amin…..


Pasei hei kuale ni, sekejap teman balik dulu tetibe je teman temeghayo keaghah stesen kegheta api dah lupe ape ke heinye tayar kegheta teman begolek sampei kesitu, hi…tedehak dibuatnye bangunan stesen tu udah leboh daghi pandangan mate meghacun udah dighuntoh dideme tejelabak nampaknye. Gamak teman stesen kegheta api yang baghu akan didighikan nak di sesueikan landasan berkembo yang sedang dalam pembinaan,alhamdulillah.. Satu lagi mercu tanda baghu bagi bandar di raja Kuala Kangsar. Nak di kenangkan weh! stesen kegheta api kuale yang teman katekan tadi, banyak juge nostalgianye sejak jaman kekecik dulu sehinggelah teman belajo dan mencaghi koje,itu le bumi kuale yang laih (las) dipijak langkah seteghuihnye meniti anak tangge kegheta api sampei ke peghutnye meninggeikan kuale sambei tangan melambei keaghah oghang-oghang yang di tinggeikan buat seketike mahu pun lelame, ketike itu tak tahu air mate siape yang menitik kebawah diiringi dengan gup,gup bunyi enjin kegheta api memulakan destinasi. Itu hei stesen keghete api bio le dulu kalo di kumpuikan manyak ceghitenye, sedangkan gunung pondok kat Padang Ghengaih lagikan gonndoi inikan pulak stesen kegheta api yang sedemikian ghope.


Sekador itu je weh… mohon keampunan daghi teman ujung ghambut ke ujung kaki, Tak ngapenye kalo teman ngucapkan awei-awei selamat Hari Raya buat mengkeme semua. SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN...

Sunday, May 15, 2011

HARI GURU DATANG LAGI "SELAMAT HARI GURU"

Assalamualikum,

Dah lebih tiga bulan teman idak nyenguk waghih, pekabo mudah-mudahan mengkeme semue sihat walafiat. Dah tak nyempat teman nak menyape waghih asyik keghoje di luo je (gitu le keluo masuk,keluo masuk memanjang haghuih). Yang beno ghase malaih dan culaih nak nulih, agak teman ghakan-ghakan dah maghah dan tak begahpe gemo ngan teman dah. Kali ni teman keluo balik dengan wajah yang same, tak mane ubah nye. Teman mohon moah pade kengkawan sahabat handei dan waghih semue. Ate, udah temanni jenih pemalaih sikit punye hei pun udah tak kose nak menulih, tak sampei le teman “ kite bako je le blogni”, sayang juge blog ni walo tak seindah dan secantik blog ghakan-ghakan yang lain. Itu yang membuatkan teman tak noleh-noleh waghih. Walo ape pun alhamdulillah dipanjang umor dapat lagi kite berjumpe dialam maya ini. Kemaghin anak bongsu teman tetiba je ngajak ke pekan mencaghi hadiah untuk gughu diye sempene haghi gughu esok. Baghu teman teghingat haghi gughu datang lagi, ate malam tadi teman dah tagkan gambo teman dan kepimpinan sekolah teman dalam feh buk untuk ke alam global, ghamei juge bekaih anak mughid teman yang respon, teghime kasih semue. Ini lah pongke nye teman teghingatkan blog (kighe lidah ghesmi teman le) dah lame tak update, dah panjat di anei-anei tunggu mase nak ghebah je tu. Jadi teman kuatkan semangat nulih balik setidaknye dapat menyampeikan ucapan haghi gughu kepade waghih semue. Haghi ni pulak tak putuih-putuih teman teghime mesej daghi kengkawan mengucapkan Selamat Haghi Gughu, awei meno pulak deme magi ucapan. Sepeghti biase macam-macam kate-kate hikmah ucapan yang teman teghime. Teghime kasih kengkawan.

Teman ijak le berniat nak belabun panjang kali ni cume nak nagmbik kesempatan pade semue gughu-gughu, tak kighe le bekaih gughu teman, guru pencen,gughu nak pencen, abang dan adik teman, puak kedaghak, anak mughid teman yang dah jadi gughu dan lain-lain yang bersangkut paut dengan ghugu dengan ucapan SELAMAT HAGHI GUGHU. Semoge segale usahe murni kite yang ikhlaih mendapat ganjaghan yang sebaik-baiknye dari ILAHI.

Alfatihah buat gughu teman yang telah kembali kerahmatullah, segala jase gughu semue tetap teman kenang hingga ke akhir hayat. GUGHU ADE LAH SEGALE-GALENYE BUAT KITE. Semoge arwah gughu-gughu teman di tempatkan dalam golongan ogahng-oghang yang beriman. Tak lupe juge alfatihah buat gughu yang memole ngajo teman sejak keluo kedunie tak lain tak bukan emak ,apak dan pah teman, deme juge le ghugu teman yang mengajo teman mengeneikan duniye dan alam sekolah, menunjukkan jalan-jalan yang lughuih ke sekolah, bukan jalan-jalan yang dimurkai dan bukan pula jalan-jalan yang sesat. Sekoghang-koghangnye idak le teman menjadi anak yang koghang ajo, tak nengo ajo dan tak nengo kate.



Tengahaghi tadi teman berpeluang beghucap di majlih penutup Program Kecemerlangan untuk pelajar asrama sekolah teman. Disamping menghaghapkan deme menjadi pelajar yang berjaye dalam akademik, sempat juge teman berpesan pade deme moge menjadi insan yang cemerlang sahsiahnye. Cemerlang di duniye cemerlang di akhirat. Tige perkaghe kene jage di alam persekolahan idup jangan menyusahkan oghang,(teghingat esok sempene haghi gughu). Pertame jangan menyusahkan mak bapak. Kedue gughu di sekolah dan ketige masyarakat (bile berade ditengah masyarakat). Teman beghucap tak panjang tak ade modei bidan teghojon ngantikan pengetue yang tak dapat hadir. Sekian. SELAMAT HARI GURU..

Thursday, February 10, 2011

HANYA SEKADO NAK NYAMBUNG NULIH BALIK WEH.. (nyemput sikit)

Assalamualaikum,

Selamat bertemu kembali buat waghih-waghih semue. Lame meno teman ngilangkan dighi. Bile dah lame teman ninggeikan blog ghase culaih dan malaih dah bertepek-tepek laksane kughap melekat di badan. Tak salah dan telambat gamaknye teman nyampeikan Selamat tahun Baghu Masihi 2011 walo pun udah lebih sepurname berlalu. Moge tahun 2011 ini membawa keberkatan untuk kite semue.

Sebenonye mase nak ngabihkan cuti dulu ade le cikit cibuk muat koje sekolah dan koje peribadi ditokok tambah dengan hei dan tanggungjawab sebagei bapak kepade anak-anak. Ate dalam pede itu kene le pulak teman nyage kedei (sekolah) mun dah bos teman betonjet ke kelumpo 3 minggu sampei nak dekat tutup sekolah, mahu tak mahu beghat tak beghat teman jolakkan juge kemahuan dalam keadaan yang terpakse, itu le muatkan tak kose nak ngelih blog dan tak nyempat nak ziaghah ke blog kenkawan. Jangan tak labun kate deme… gamak teman. Bile bos teman nyengok je ke sekolah esoknye tuaih le teman ke Batu Bapat (minggu akhir cuti) ngughuihkan anak sulung teman masuk balik nyambung pengajian kat UTHM yang tergendala setahun. Alhamdulillah teman amat-amat bersyuko tahap kesihatan anak sulung teman tu beghanso pulih sepeghti sedie kale. Kesempatan ini teman nak ngucapkan pade waghih-waghih dan kengkawan keghane berkat doa mengkeme yang berteghuihsan dengan izin Allah anak teman tu dah kembali ceria. Gugo dan belenang lah ayo mate teman tande syuko yaamat-amat. Jangke waktu setahun teman ngadun anak teman tu dengan sabo demi sabo dan usahe demi usaha kulu kelo kedaghat ke baghoh daghi utaghe hingge ke selatan mencaghi ubat penawo akhirnye tuhan makbulkan kehendak kite. Kite tak tak tahu ade hikmah yang terselindung selame ini disebalik musibah yang menimpe. Hanya Allah yang tahu. Segala puji bagi allah tuhan semester alam yang telah mengizinkan tahap kesihatannye pulih kembali.

Kak Long, ayah haghap kamu dapat menamatkan pengajian mu sepertimana yang di citekan. Ayah,mak dan keluarge semue tetap berdoa semoge kak long sentiase dalam kesejahteraan. Mulekan hidup baghu yang lebih gemilang dan lupekan sejaghah hitam yang telah kamu tempuhi. Amin….

Pade kengkawan ghase ghindu memang ade tetibe je teman nyentap tak keluo ape ke baatan nye jadi ghope itu. Itu le keadaannye jangan maghah, jadi teman mohon moah. Ape yang pentin bahase peghak kite teghuih berkembang sekali guih dapat menghubung tali silaturrahim.

Sekador itu je weh…