Wednesday, December 9, 2009

JAGA HUBUNGAN KITA DENGAN MASYARAKAT

Assalamualaikum,

Kelmarin teman di pejabat mengeghojerkan keghojer yang tak berapa nak selesei selesei, Ater udah le lewat sikit sampei ke pejabatnya. Musim cuti sekolahni teman tak ikut sangat waktu pejabat sebenor. Ikut dan teman leh sebab teman dah atorkan GK teman bertugas bergilo gilo musim cutini, apa nakghisokan. Tengah asyik teman melik-melik keghotaih ataih meja temanni (lebih korang jam 12) berdering hand set teman berbunyi, saper pulak mangge ni kata hati teman. Bila teman tengok pada skrin tepon ghopernya oghang betina teman tepon dari romah. Bisanya kalo tengah-tengah ari begini sebelum balik keromah dia mintak ke pekan/kedei caghi barang–barang dapor yang tak ada untuk dimasak makan tengah hari nanti. ’ Abang jom balik, tanya teman ape ke heinya? Pak Andak (suami kepada mak sedara bini teman duduk kat Bkt. Gantang) dah meninggal jam 10 pagi tadi. Innalillah...jawab teman rengkas, pukui berapa kebuminya? tanya teman lagi, dua. Dan lagi ni, jawab teman balik, ater siap-siap ler jom cepat kita beghansor. Jadinya teman dan bini teman bergegas le balik bersama anak teman yang no. 2 tu sebagei drebar, ater anak teman tu masa cutini boleh diajak untuk tolong memandu boleh ler kita relek sikit. Emaknya tak tak berapa nak setuju anaknya drebar takut..,laju bebenor katanya. Oghang muda gitu le kelaku dema. Kalo lelajutu teman ada disebelahnya berik-berikkan juga kat telinga dia ada le slow sikit tekan minyaknya tu. Berbalik hei tadi kume sampei jam 2 lebih, masatu jenazah sedang diusung ketanah perkuburan yang tak jauh dari romahnya.
Parking je kereta teman dan anak teman terus bersama mengiringi jenazah tersebut. Ramei juga orang datang berziarah teman tengok. Masa urusan pengkebumian dan sebelum bacaan talkin teman sempat berbual dengan rakan teman Si Kadir (Jurutera JKR kat Putrajaya) puak-puak orang betina teman juga ler. Arwahni masa hayatnya memang disenangi masyarakat, tak banyak cakap orangnya bukan lak pendiam. Kitani kalo sering bergaul dengan masyarakat takda masalah, memudahkan orang tolong menolong,tak bermusuh,tak sombong, biasanya orang macamni pergi ngadap tuhan memang tak susah senang benor, bisik si Kadir. Pak Andak teman tu pergi tengah masukkan buah-buah deroyan kedalam bakui motor,tiba-tiba jer diserang penin. Sempat dia manggei bininya mintak tolong ngabokan yang dia penin, diceritakan dia habih dalam pangkuan bininya(Al-Fatihah untuk arwah). Sebelum tu awai-awei pagi dia dah kedapor nolong bininya memasak ngorengkan nasi untuk sarapan pagi, lepastu dia kekedei meli ikan,sayor dan 2 ketul tauhu untuk makan tengah hari gamaknya, dan lepastu barulah dia menguruskan keghojer hariannya musim-musim buah kayuni. Kalo pemergiannya mudah tak le susah anak bini nak melanya, bayangkan jika dia terlantor sakit berbulan-bulan atau bertahun-tahun sambung si Kadir lagi. Menung juga teman mikiokan apa yang dicakapkan oleh si Kadir tadi. Kita hidup diduniani ada dua hubungan secara langsung, yang pertama dengan tuhan dan yang kedua dengan sesama manusia. (Hablumminallah dan Hablumminannas) jaga dua perkarani insyaAllah selamat dunia akhirat. Banyak dah teman tengok mereka yang kembali kerahmatullah sepertimana yang di gambarkan oleh si Kadir tu. Betul kata para ilmuan ugama/ustaz-ustaz, bila kita memudahkan orang percayalah kita juga dipermudahkan oleh Allah dalam semua urusan. Perbuatan sebeginilah kita kena insaf dan sama-sama mengambik sedikit iktibar selagi usia kita masih dipanjangkan oleh Allah. Mudah-mudahan kita semua sentiasa mendapat keberkatan dan kerahmatan dari Allah. Amin.... Teman bukanya pandei dalam nak ngingat-ngingatkan orang sebab teman pun belum tentu tip-top dengan masyarakat dan kengkawan,tapi teman teringat kata-kata tok khatib semasa maca khutbah tiap hari Jumaat, ”Saya berpesan pada diri saya sendiri dan kepada jemaah sekalian,mari lah kita bersama-sama........” itu aje , teman anak beghanak balik dan sampei di romah jam 10 malam.

1 comment:

  1. Salam Tinuj
    "..Saya berpesan pada diri saya sendiri dan kepada jemaah sekalian,mari lah kita bersama-sama..." Sama2ler kita berpesan sesama kite. Takziah. Semoga rohnya ditempatkan bersama para solehin.

    ReplyDelete