Tuesday, August 23, 2011

CINTA BENO NAK NULIH balik…

Assalamualaikum,

Selamat bertemu kembali buat waghih-waghih semue. Lame meno teman ngilangkan dighi. Dah sebulan berpuase, teman kelih blog teman dah usang beno . Itu le ghopenye sekali kite ghenggang jauh beno jaghaknye, mase bejalan juge tahu-tahu udah 3 bulan blog teman tak beghusik bahkan sentuh pun idak. Kate asyik dengan koje, tapi keghoje buat mase ni udah lengang sikit, ijak le kulu kelo tak tentu kekighe. Ate teman coba nulih balik, tak le teman tahu hat mane pulak lepaih ni dan penyudahnye. Malu muke teman dengan ghakan blog yang lain, yop samad, yop sharouk, yong moh kembara dan lain-lain. Dango si Mamamat pun teman coye tak beghape nak meghiayah, tapi idup le juge tak seghopemane blog teman. Moah le teman dah malaih meno nak nulih, idea teman ni kematu tak cayo macam menkome. Teman tabik pade yop samad dan yop sharouk loghat peghaknye tetap pekat dan melekat bak kopi jande…

Sebenonye teman balik ke kuale pun dah jaghang, takde apeke bende nak dilabunkan hei kualeni kecuali deme yang ade di kuale yang tahu sanike perkembangan dikuale. Jangan ijak, nak dekat bulan pause ghitu ade juge teman balik nyinggah kat kampong halaman teman. Abang dan adik-adik teman makat buat kendughi arwah dan nyambut bulan puase, jadi teman balik le juge. Takdan esok malam tu juge teman nyongkit balik. Lepaihtu, cuti nuzul Quran teman sekeluarge balik juge berbuke pause sesame adik beghadik langsung buat morei kat masjid, lepaih sembahyang teghawih teman kumbo balik malam tu juge. Itu le kampong halaman kite dah jaghang macam gigi kompang tak ghope biskut kejap ade kejap tak mandandang (macam biskut tak pe le juge yak).

Minggu depan kite ghaye, bile dikenangkan hei gheghayeni lain bezanye ghaye zaman kekanak di kampong dulu dan kini, bile tain ghaye datang teghase seghonok bebeno (fakto suasane ketike itu gamaknye), tapi kini udah tinggei kenangan belake. Keseghonokan bebudak zaman sekaghangni tak macam guih bebudak mase dulu, cume bagi kite yang dah jadi emak bapak mahu pun pah atau pun tok kene ikut caghe oghang-oghang tue le beghaye, yang pasti habihkan dulu amalan berpuase baghu nak di pikiokan tentang ghayenye.

Mingguni masuk minggu fasa ketige ramadahan dimane kita telah lalui kerahmatan dan keampunannye, make masuk lah ke fasa kebebasannye. Moge kite semue dapat menjalani puase tahun ini dengan jayenye dan bebaih daghi siksaan api neghake, Haghap kite dapat bertemu dengan Ramadhan di tahun hadapan. Ya Allah jangan jadikan ramadhan tahun ini adalah ramadhan yang terakhir buat kami,ketemukanlah kami dengan ramadhan yang akan datang . Amin…..


Pasei hei kuale ni, sekejap teman balik dulu tetibe je teman temeghayo keaghah stesen kegheta api dah lupe ape ke heinye tayar kegheta teman begolek sampei kesitu, hi…tedehak dibuatnye bangunan stesen tu udah leboh daghi pandangan mate meghacun udah dighuntoh dideme tejelabak nampaknye. Gamak teman stesen kegheta api yang baghu akan didighikan nak di sesueikan landasan berkembo yang sedang dalam pembinaan,alhamdulillah.. Satu lagi mercu tanda baghu bagi bandar di raja Kuala Kangsar. Nak di kenangkan weh! stesen kegheta api kuale yang teman katekan tadi, banyak juge nostalgianye sejak jaman kekecik dulu sehinggelah teman belajo dan mencaghi koje,itu le bumi kuale yang laih (las) dipijak langkah seteghuihnye meniti anak tangge kegheta api sampei ke peghutnye meninggeikan kuale sambei tangan melambei keaghah oghang-oghang yang di tinggeikan buat seketike mahu pun lelame, ketike itu tak tahu air mate siape yang menitik kebawah diiringi dengan gup,gup bunyi enjin kegheta api memulakan destinasi. Itu hei stesen keghete api bio le dulu kalo di kumpuikan manyak ceghitenye, sedangkan gunung pondok kat Padang Ghengaih lagikan gonndoi inikan pulak stesen kegheta api yang sedemikian ghope.


Sekador itu je weh… mohon keampunan daghi teman ujung ghambut ke ujung kaki, Tak ngapenye kalo teman ngucapkan awei-awei selamat Hari Raya buat mengkeme semua. SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN...

2 comments:

  1. Teman ingat mike udoh kumbah ke mana yob. Slamat gheghaye le kita yob weh.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete