Monday, October 11, 2010

ZIARAH GHAKAN DALAM KESEDIHAN

Aghi Ahad kemaghin, teman nyongkit kipoh jadi dereba kepade oghang betine teman bersame soghang ghakannye, deme ade majlih di Bandar Meru Raya. Teman sampei di tempat tu nak dekat pukui 9.30 pagi. Lepaih teman nughunkan deme disane teman meghayo le sensoghang dighi, cadangannye nak ke Tanjong Ghembutan. Ape di coko (dibuat) ke sane? Jangan silap paham weh, teman ke Tanjong Ghembutan bukan nak nyeghah kan tengkok masuk wad kat situ, takat saghi due ni teman masih waras sihat wal afiat,usah ghiso. Sebelum sampei ke Tanjong Ghembutan teman sempat ziaghah soghang ghakan lame kat Chemor. Lame juge teman di Chemo nye sempat le diye mawak teman melantak mee kari yang di katekan wezut (sedap) di Restoran Mee kari MZ (kalo tak silap). Kalo mengkome nak tahu lokasinye restorantu, dari pekan Chemor aghah ke Jelapang (dari setesen pam minyak shell lebih koghang 400 meter sebelah kighi). Penuh juge manusiye dalam restoran tu ade yang teman kelih balik saje, gamak teman mun tak dilayan baik deme sapu ponggong kumbaih(kumbas/pegi) ke tempat lain muat peghonjang ape beteho anjin tak tentu pasei. Itu le masalah ogahng kite meniage, kalo kedai mamak belum duduk deme kate perkataan aziamatnye “siap”. Pelanggan didahulukan keuntungan diutamekan (pun endak juge tapi itu dikighe kendian).

Yop dan yong sekelian,

Pertemuan ghakan teman yang pertame tadi baghu masuk mukaddimah belum lagi labun sebenonye. Pertemuan ghakan teman yang kedue (ghakan sekeghoje teman di Seri Iskandar Bota 14 tahun yang lalu) ini ade lah kesah dan hei yang nak teman labunkan untuk enteri kalini.

Baghu-baghuni selepaih ghaye diye kehilangan seorang isteghi tersayang yang telah kembali ke rahmatullah di IJN pade 17/9 lalu, allahyarhamah juge ghakan setugaih (setugas) teman di Seri Iskandar (Bote) dulu. Tahun 1996 allayarhamah pindah kipoh nagjo di SMT Leboh Cator, sementaghe suaminye ghakan teman tu nyambong belajo. Ate teman tahu beghite sedih tu dah lewat, terkilan le juge tak dapat pegi menzighah allahyarhamah, cume teman sempat nganto sms takziah sebagei tande simapti kepade ghakan temantu. Daghi saghi kesaghi teman nak ziaghah diye, tapi tak berupaye manyak ngat heinye. Teman kighe adelah tidak terlambat untuk teman menziaghahinye keghane suasanenye masih lagi diselubungi kesedihan atas pemergian tersebut. Tebuku dihati teman gahse tearkilan dan besalah selagi teman tak bejumpe betui-betui dengan batang tubuh oghangnye untuk menyampeikan gahase simpati yang amat sangat.

Tepat jam 12 teman dah tepacak depan May Bank (berhampiran Gient Tanjung Rambutan) terlebih dulunye teman dah call ngabokan yang teman beghde disitu, tak sampei 10 minit menjalo keghetenye didepan teman. Teman bersalaman dan berpelukan sambei mengucapkan takziah serte ngabokan sabo menghadapi ujian dari tuhan ini, dsitu teman sebak dan dapat menggambokan kesedihan yang dialaminye. Kehilang isteghi tak same kehilangan ghete bende, tak semudah itu untuk dilupekan, Cebe (cube) habo kat teman, sape tak sayang bini oi………. Lepaih tu dibawaknye teman ngeko keghetenye ke ghomah yang tak jauh daghi tempat pertemuan tadi. Sebelum ni memang tak ponah pegi keghomahnye walo pun telah beghape kali embak (berulang kali) diye mempelawe teman. Sebaik saje teman masuk keghomahnye diye manggei anak-anaknye dan mempekenei kan teman (pakcik ni kawan ayah dan kawan ibu) sambei besalaman dan mencium tangan teman. Anak nye ghamei juge tapi yang teman kelih ade 5 oghang mengeghinin kecik-kecik lagi umor sekolah ghendah kembo pun ade (ghezeki tuhan). Dekat sejam juge teman di ghomahnye, banyak ceghite yang di labunkan pade teman hei-hei arwah ketika diye masih idup hingga saat kematiannye. Kate ghakan temantu, banyak tande-tande yang diye peghasan si arwahni akan meninggalkan nye buat selame-lamenye. Ape pun diye tetap redo dan tabah tentang ape yang akan di hadapinye.

Mengikut ceghite ghakan temantu lagi, due bulan sebelum kematiaannye diye mempertingkatkan dan menguatkan ibadahnye. Jike didalam bilik kalo tak tido diye semayang sunat, kalo tak semayang diye bace quraan, itu lah kerjenye setiap haghi lepaih balik daghi sekolah. Hubungan dengan anak-anak mula direnggangnye seolah diye nak mebiasekan anak-anak nye tidak teghase akan kehilanganye nanti. Suaghenye akan tetibe akan meninggi kalo dikelih anak-anak berpakei tidak menutup aurat dan lagi satu kalo tak semayang ato deme culaih (malas) semayang. Walo pun anak-anak deme masih kecik tak baligh lagi amalan semayang perlu didik daghi awei lagi , itu pekaghe pokok kite kene laksanekan sebagei hamba yang menumpang dibumi Allah ini. Arwah selalu berpesan kalo diye taka de jage lah anak baik-baik dan kawin le lain sebagei megganti tempatnye. Menampakkan keadeannye bertambah uzo mase bulan pose dulu, arwah ponah di bawak ke pantei hospital Ipoh lepaih tu ke hospital beso ipoh dan laih (las) ke IJN. Semase kat IJN walo dalam keadean berbaring arwah tetap mengerjekan semayang. Sempat diye ngabokan ayat 62 hingga 70 surah yasin difahami akan maksudnya dan jadikan amalan,dan sempat juge diye menulih dalam satu keghotaih (kertas) doa-doa ziarah oghang sakit, tapi ape yang teman kelih dalam kotaih tu bukan saje doa ade juge terselit doa semase semayang jenazah. Pede teman ini lah yang menguatkan tande kematian itu kan menghampirinye. Diye menghebuskan napaih yang teakhir di hadapan suami dan anak sulungnye. Pesanan disaat-saat terakahir arwah mengatakan dalam dighinye dah cukup sedie untuk pegi mengadap tuhan dan mintak suaminye jage hei-hei dunie khususnye menjage anak-anak. Indahnye keghane ameinye di duniye diye pegi mengadap tuhan dalam keadean yang tenang dan mudah.

Jenazahnye dibawa dan disemadikan di Ipoh pade keesokan haghinye (18/9). Ketike jenazahnye masuk ke liang lahat dibaringkan dan dibukakan mukanye, ghakan teman dapat melihat wajah isteghinye putih bersih semacam diye masih remaje dulu. Dan yang anehnye papan penutup liang di ganti lain keghane bile di tutup liang masih terbukak lagi (cupui) terpakse ambik yang lain tapi masih juge terbuke penyudahnye ditampal papan lain untuk memudahkan ughusan pengambusan. Ini bermakna tanah kubonye diluaskan ketike itu. Satu pengajaran yang baik untuk kite, dipahamkan arwah ini mase hayatnye mempunyai hubungi baik sesame kengkawan (insan) apetah lagi dengan tuhan. Hartanye banyak di impakan ke jalan pisabilillah. Alfatihah untuk arwah cikgu Halimatun…(alfatihah). Sebenonye banyak lagi ceghite-ceghite tentang arwah yang telah disampeikan kepade teman aghitu tapi cukup le sekado itu, kut bejele-jele malaih (malas)pulak mengkome nak macenye. Sekoghang-koghangnye kehadighan teman ghitu membebeghikan sekomik ketenangan buat ghakan yang masih lagi dalam keadean berkabong. Bersabo lah cikgu Zahari dengan ujian dari tuhan ini. Bersame lah kite mendoakan agar rohnye tergolong dalam golongan oghang yang beriman.

Yop dan yong sekelian termasuk teman sekali,

Untuk kite yang masih hidupni, ape yang pentin amei ibadat kite kene cukop sediye (hubungan baik dengan Allah),disamping menjage hubungan baik seseme insan. Bak kate ustaz ismail kamuih (kamus) lebih koghang gini:- “kite lebih pentingkan caghi ghete ape yang kite nak tinggeikan dan tidak caghi ghete (bekei) ape yang kite nak bawak”. Ada faham ka…(berbelit-belit), ini macam dunnia punye harta kite kumpui banyak-banyak tapi untuk bekei akhirat punya sikit jugak kite cari. Wassalam… Sekian, adenye.

6 comments:

  1. Ish belenang ayo mate awok macenye.

    ReplyDelete
  2. Chor......macam Yop sharouk...
    awok juge same meghase sebak mace ceghite mike..... tambah sebak bile kenangkan anak2 yang arwah tinggeikan......moge Allahyarhamah tenang disane dan ditempatkan dalam golongan oghang yang beghiman

    ReplyDelete
  3. i am nearly in tears,may ALLAH bless her soul

    ReplyDelete
  4. Tn. Haji Suleiman,
    Thanks for your comments.

    ReplyDelete
  5. isk..mcm mane teman idok peghasan entri mike ni ? ceghite yg mcm ni teman bekenan bebeno.. menjadi iktibar kpd yg masih idup

    ReplyDelete
  6. entri yang teman rase baik bebeno. al-fatihah wat yg kembali............

    ReplyDelete