Tuesday, October 26, 2010

MAK PUNYE PUN BELAMBAK…

Assalamualikum,
(maap le enteri kalini ceghitekan hei bughok teman,dah 3 haghi teman pegham ijak di teghebitkan, nyebuk kulu kelo)

Kengkawan belabun hei bajet baghu-baghuni teman ijak kesah pun..bukan tak mahu nak ambik tahu ato tak nengo siaghan langsung daghi dewan ghakyat mase pebentangan nye dulu. Lantak deme le…Cume teman mukak sesakali soghat habo ato pun yang ghajinnye mukak internet nak tahu beghite-beghite terkini. Ape yang teman nak sangat nengo kut ade bonuih (bonos) ujung tahun betambah. Tapi bukan itu pekaghe pokok, kalo ade pun ade lah kalo tak de pun dak pulak nak maghah ato nyelap, hadap le mane yang ade dah ghezeki kite had itu. Pasei bab ekonomi kalo nak dibincang kan yang berkaitan dengan bajetni, teman tegolong oghang yang tengin(tak arif) juge le tak boleh nak bawak bersembang, kalo deme besembang teman nangut dan nongak je le nengonye. Walo ape pun yo le deme aje yang mincangkan ato ngomennye, teman bekecewali.

Tapi teman tetaghik hei ghege spenda yang disebut dalam bajet tu, cukei dutynye dikoghangkan. Ape muslihat dan paedahnye wallahuaklam. Tegelak juge teman sampeikan pakei dalam pun ade keperhatinan keghajaan kepade ghakyatnye, dah kighe ok beno le tu.

Tapi pulak baliknye hei spendani, kalo kite tak pakei sependa sapah pun tahu mende tu didalam , cume langkah keselamatan mustahak di jage. Kalo kite pakei kain ato seluo ke, kene le elok beno caghe ato kaedah pemakeiyannye. Langkah awei kain ato seluo yang dipakei caghi jenih yang tahan lasak ijak mudah koyak (gheput), langkah keselamatan yang kedue kene ameikan jeghut (ikat) kekuat kain ato seluo yang kite pakei tu ghiso juge kut buat terjeloi (terlondih) baghu haghu bighu jadinye,ngeghayan cicak weh..(kalo cicak tokei tak pe le senang nangkapnye,ghejeki beso tu). Ato kut kekalu kite tak sedo silap-silap aghi bulan pulak ternyonggah (terbuka alat yang sensitip) peri (percume) je nangkap gambo oghang.

Dalam bab tak makei seluo dalam ni teman ponah terkanjei due kali, semuenya berlaku mase semayang. Gamaknye tuhan tak gemo kat teman tak nutup oghat caghe yang sempeghone (tak makei sependa letu) walo pun dalam keadean bekain (sarong). Kali petamenye guih (gus) teman bebudak dulu muat semayang megrit disemejid kampong teman. Teman semayang di saf yang petame (ujung kanan) due tige kenkawan lain di saf belakang (betui-betui di belakang teman). Mole elok je angkat takbeinye (takbir) muat rukun satu persatu ngikut imam, ate tain nak sujud tetiba je kain teman ghabak ‘prak’ bunyinye (tebelah,elok je ngikut belahan ponggong) ape lagi tebongeh(buka) le macam moyam ngalo belande kat melaka elok je nongak nyengok ke langit, geng-geng dibelakang pakat ngekek le deme. Teman dah tentu le batei semayangnye yang lain pun numpang sekaki, tak habih-habih le deme ngekek (gelak) ngoritkan teman. Lepaih tu, hei tu jadi topik hangat le deme ngutuk teman. Gampang betui…jangan haghuih dibuat pade dighi kite pakei tayar tubeless.

Insiden kedue mase teman kat kolih dulu (kaedah pendekatannye lain tapi lapang sasonye ditempat yang same), tahun pertame teman duduk di hostel. Hostel tu 4 tingkat, ate teman duduk tingkat yang ataih sekali, menesahnye (surau) di tingkat bawah. Teman masih ingat lagi nak semayang aso, bilei (bilal) dah lame bang (azan) nokna (bertangguh) le juge nak semayang nye. Ate kelam kabut le tughun nak ngejokan bio masuk jemaah,ijak nyempat pun nak nyaghong sependa . Sempat le teman masuk di saf yang laih (las),belakang sekali. Dibelakang teman ade lagi jemaah lain yakni jemaah muslimat yang di pisahkan dengan kain tebio (tabir). Ghope itu le juge tengah elok sujud tetibe je kain teman sekali ghap diselak sampai ke pinggang. Engkohnye yang nyelak/nyingkapnye angin kipaih(kipas), kipaih dindin yang di pasang full tain diye ngelin(beralih) betui-betui ngale (menghala) teman tengah sujud. Ape dikenangkan sejuk… je oghat teman di langgo di angin kipaih tu weh… hii, kalo dibuatnye tebio di belakang teman tu tersingkap sekali, bayangkan mase tu mane le teman nak letak muke dengan kaum muslimat disebalik tebiotu. Mau betopin(topeng) pegi kuliah gamaknye. Keh…keh..keh...Kene mandi ayo tujuh kuale le nak muang siyeinye (sial). Itu le akibat nye kalo tak beseluo dalam. Kalo ade sependa kene pakei weh, walo pun jenih ghoti tighei macam baju peghak(singlet) P.Ramlee ato besimpui macam no 8. Tobat lahum… lepaih peristiwetu tu teman sentiase bersediye dalam semue keadean.

Teghingat satu kesah di asrama sekolah teman 8 tahun yang lalu mase tu teman masih lagi betugaih (tugas) sebagai ketua waden. Satu pagi, ghiyoh di aspuri bebudak aspura (3 oghang) masuk ke tempat deme malam tadinye. Siasat punye siasat make dapat le dikesan malaun-malaun berkenaan. Dengan bukti yang ade make deme pun ngaku besalah ataih (atas) salahlaku yang dimaksudkan tadi. Undeng-undeng asrama udah termaktub bile berlakunye penceghobohan pelajar aspura masuk ke blok aspuri tindakan gantung asrama dikenakan secaghe mandotori kepade penceghobohnye. Make teman lah dipertanggung jawabkan oleh bos teman untuk nganto bebudak tu balik keghomah deme bertemu dengan penjage memasin. Yang tak beghape nak sedapnye salah seorang pelajor yang yang bermaslah itu ade lah anak kepade salah seorang pengetua (pompuan) sekolah menengah di daerah teman (memang teman kenei beno). Pengetue tu dah teman maklumi dan die besediye dan bejanji menuggu teman kat pejabatnye. Selain anaknye bersame-same teman ngadap pengetue tu ade soghang lagi waden teman bawak (ustaz Li,muat kawan).
Di pejabat pengetue tu teman habo le heinye yang telah dilakukan oleh anaknye. Tapi tujuan sebeno yang die dan rakan-rakan nye masuk ke aspuri tu teman tak maklum pun, teman mintak pengetue tu nanye sendighi anaknye.
Ha, cakap ape tujuannye kamu pegi ke aspuri tengah-tengah malam tu, kan ke masetu oghang tengah tido,seghogah di pengetue tu kat anaknye. Kamu buat peghangei macam tu.. mak malu tau dak…ngape diam,ha cakap le.(budaktu nak nipu tak boleh kume wadenye ade didepanni) Tekebei-kebei budak tu nak nyawab. Kami caghi sependa ngan coli.. Masya Allah…. Nak buat ape dengan mende tu.. nak jadi ape kamuni ha. Kalo nak sangat baghang-baghang tu kat ghomah kite pun ade, mak punye pun belambak… pilih le yang mane satu. Teman dan ustaz Li saling berpandangan nak gelak tak beghani, ngekek dalam peghut je le… Gitu kesahnye spenda punye penangan.

Sebagei soghang pengetua insiden salahlaku yang lebih beghat daghi itu munkin ponah ato mesti dihadapi ini kan pulak hei yang macam teman ceghitekan tadi. Tapi pulak…. adengan yang tak sanggup kite kelih apebile belaku pekaghe semacam tu pade anak-anak kite, mintak disimpangkan le. Mudah-mudahan anak-anak kite elok peghangei dan tidak memalukan mak bapak deme.

Barang diingat sebarang kesulitan mase macenye tadi pohon kemaafan. Sekian.

6 comments:

  1. hahaha... spenda pun he pun seghonok mace nye yak.. idup spenda !!! kahkahkah..

    ReplyDelete
  2. kekekeke.......CHor....mentang2 spenda impot sekaghang ni udah takde cukei...... mike pun nyembang pasei spenda yeee....kekeke

    ReplyDelete
  3. Yop mad & D08,
    Kighe teman dah tak de modei le tu hanye bemodeikan sependa je.

    ReplyDelete
  4. Salam Yob, cakap pasa spender yek? Ni teman nak komen sikit. Kite ni bila nak ngadap Dia, paka lantok jer, Paka kain (telekung) dan singlet Pagoda (bagi yg Yob ler). Kekadang koyak singlet tu. Spender tu gerenti rama yg tak paka sebab dia kate tak nampok. Tuhan nampak. Tapi kalau kite kuor rumah, jumpe kengkawan, sedara mara, tau paka molek2! Tu teman kalau nak solat, paka memolek, lengkap tutup baru paka telekung. Kita kan nak berdailog dengan Raja Sekelian Alam. Dengan manusia kite tau nak meregek...maaf yer Yong membebel sikit. Yob jangan lupe amik bahagian dlm Peraduan teman. Mana tau menang sekor lipan. buleh bagi kat Ayang!

    ReplyDelete
  5. Betui kate yong Halima tu teman setuju beno, tu sesab bab nutup auratni islam beghatkan sangat.

    ReplyDelete
  6. Unsensored story for adult only

    ReplyDelete