Sunday, May 23, 2010

HORMATI GUGHU HORMATI IBUBAPA

Assalamualikum,

Ish,ish,ish… malaih bebeno teman nak nulih, ape ke heinye waghih teman tak bejengok-jengok. Lepaih haghi ghughu ghitu teman ngilangkan dighi jap ade keghoje rasmi di pangkor, ade balik kat sekolah jemaat dulu. Seghope dengan sekolah-sekolah lain, sekolah teman sambut haghi gughu kat sekolah haghi senayan 17/5 lepaih, sambutan caghe sempoi je tak macam tahun-tahun lepaih banyak aktiviti sukanika. Ghenkaih je acaghenye, memole awei pagi ade sikit ceghamah di bilik geghakan yang disampeikan oleh tuan kadi daeghah (PTA Daerah) yang berkaitan tuigaih dan tanggungjawab ghugu. Isi ceghamahnye menaghik dan beghisi. Lepaih ceghamah, bingkaih dan kumbaih le semue gughu masuk ke dewan beso untuk sambutan haghi gughu bersame mughid yang sedie menunggu. Ate keme semue ghughu disambut memughid dengan ighingan kompang masuk ke dewan. Bila dengo kelepuk kelempang bunyi kompang dan bejalan di ighen dengan bunge manggar lain beno pulak ghasenye. Atocaghe majlih didahului dengan ucapan dan diselang seli dengan acagha daghi mughid. Dalam majlih tu teman sempat membace peghutusan daghi YAB menteghi pelajaghan, teman tukang bace je deme yang lain tukang nengo. Ghope itu lah saban tahun peghutusan dan teks ucapan menteghi Pelajaghan dan KPPM wajib dibaca kat sekolah semase sambutan diadekan. Bos teman pengucap utame dan perasminye. Isi ucapannye dah semestinyelah mengucapankan Selamat Haghi Ghugu kepade gughu-ghughu yang berade dibawah naungannye, panjang lebo banyak beno nasihat yang keluokan. Tapi teman nampak nasihatnye lebih kepade memughid. Die menasihati supaye wajib menghormati ghughu dalam ape jue ketike dan keadaan. Banyak jase ghughu yang tidak ternilei buat deme. Bukan saje memughid, yang dah jadi gughu juge perlu ingat dan ghenongkan peghanan gughu dalam kehidupan. Intipati ucapanye yang teman ingat adelah meghormati dan mengenang jase emak bapak yang membeso dan menyekolahkan. “Barang siape yang patuh dan benar-benar menghormati ibubapa secaraghe tak langsung die akan menghormati gughu-gughunye bila berade disekolah, percaye lah, tuhan akan akan balaih dan bayo secaghe cash didunia ini sekighenye kite sentiase berbakti kepade kedue ibu bapa”. Tegaih di bos teman.

Pasei berbakti kepade kepade kedue ibubape, teman teghingat dan tertaghik dengan satu artikel dari email yang kawan teman hanto berbunyi demikian:-

Apa yang paling utama dalam memberikan khidmat terakhir kpd ibu ayah ialah MEMANDIKAN JENAZAHNYA, MENGKAPANKAN TUBUH MULIANYA, MENYEMBAHYANGKAN JENAZAH NYA DAN MENGKEBUMIKAN JENAZAHNYA. Lakukan dengan tangan-tangan kita sebagai anak. Lakukannya jika ditakdirkan ibu ayah kita meninggal dunia.

Ceghite sebeno (munkin kome ponah bace) ini berlaku kepade keluarga Dr. Harun Din yang menyempurnakan jenazah ibunya dengan tangan-tangan mereke sendighi. Mandikan ibu, kapan ibu, sembahyangkan ibu dan kebumikan tanpa diusik orang lain ke atas tubuh ibunya. Ada jiran-jiran yang ingin melakukannya tetapi ditolak oleh Dr Harun Din, Hasan Din dan Ishak Din dengan hujjah, "BERILAH SAYA SEKELUARGA PELUANG MEMBUAT KHIDMAT YG TERAKHIR UNTUK IBU". Alangkah bahagienye ibu itu, tak heghanlah semue anak-anaknye menjadi anak yang soleh seghote menjadi ulamak terkenei haghini.

Jauh beno beze dengan dighi teman bile mak, apak dah pah teman meninggei, setakat teman lakukan mandi jighuih pengabih, menganggkat ubah jenazah, semayang dan menambuih je, yang lain-lain oghang lain yang buat. Ya Allah ampunilah segale dose hambe mu ini. Alfatihah untuk emak, apak dan pah teman. semoge Allah memasukan ke dalam golongan oghang-oghang yang beriman.. amin…

1 comment:

  1. buat le secara meriah dan bersar-besaran sikit barulah seronok,pastikan budak yang buat bukan kita yang syok sendiri pulak.

    ReplyDelete