Monday, September 17, 2012

MUSIM HAJI DATANG LAGI.

Assalamualaikum semua,

Bulan Syawal udah berlalu, Teman ijak pun nulih dalam N3 ngucapkan Selamat Haghi Ghaye pade mengkeme semue. Dalam hati masih tak lupe. Lame bebeno (3 bulan yang lalu) ijak teman nyengok ato mengujungi waghih semue, entahlah nak katekan meghajuk ijak le juge (pade sape nak dirajuk yak), ati tu berkate-kate bila mole nak nulih balik. Ziaghah dan ngejap blog kengkawan pun ade juge yang nulih celum celam tapi ade juge tambah membangun lagi mengasyikkan. Teman mace sepintaih lalu blog-blog mengkome tapi idak teman ngomen pun. Ape pun tahniah buat mengkeme yang dapat ngekei nulih memanjang aghuih tak beghenti-ghenti. Lepaih teman balik daghi ngeghojekan haji teman aktibiti berblog dah makin malap nunggu haup je lagi. Entah macamana teman terkekelih draf-draf n3 yang lalu yang masih tersimpan dalam pc teman ni, ade satu draf n3 yang teman dah buat ijak di terbitkan ataih tajuk hei yang bekait balik daghi Mekah. Apa baatan jadi ghope itu entah le ape sebenonye yang belaku udah lupe. Gamak teman kalut sangat ke dengan tugaih  sampei bende yang sekomek itu ijak di adunkan, ibarat  makanan yang udah di idang tak di nyuapkan ke molot je. Draf n3 tu dah nak dekat setahun, muat peghonjang ape dikeluokan ato di teghobitkan udah basi. Oghang ke Mekah pun udah mole pegi beghangkat pade 17/9/12 kemaghin, (teghobang yang memole le tu). Haghap-haghap sesape yang pegi ke mekah kali ini balik nanti kut deme boleh ceghitekan hei-hei deme disane sebab ceghitenye masih dedo ato masih baghu bebeno .

Nyebut pasei Mekah,he seghonok bebeno pegi ke Mekah ni weh, ghase nak pegi tiap-tiap tahun. Tapi ape kan daye petame belanjenye,keduenye bagi peluang kat oghang lain....  nanti ngunsin dan genyi pulak muke pak-pak,tok-tok arab ngelih muke kite.Yang pentin buat sekali dan dimenafaatkan sepenuhnye (mendapat haji yang Mabrur). Dalam hei ni teman teghingat anak pompuan yang bongsu die bermimpikan jumpe arwah opahnye tiga malam yang lepaih ngabokan yang ayahnye (teman le tu) dan ayah Lopnye udah pegi Mekah, opah pesan katenye, mintak yang lain-lain maksudnye adik-adik teman yang masih belum pegi ngeghojekan haji untuk berbuat demikian. Ape maksud alamat mimpi anak teman tu wallahuaklam. Kepade mengkome yang belum pegi tu elok le pegi, buat persiapan awei,buat persiapan yang sepenuhnye. Elok umo masih mude kedeghat tengah kuat. Kan maksud teman oghang tetue tak boleh pegi, masalahnye duduk disane lebih sebulan tujuannye nak beribadat kalo boleh bio le ibadat kitetu lanco, kalo semejid dekat ngan ponggong kite tak ape tapi mun dah berkilokilo metriko dengan keadaan umo dah lanjut payah le sikit. Teman sokong sangat nengok jemaah aji dari Indon mude-mude lagi deme dah benokan ke sane, kate deme pihak pemerintah dan badan urusan aji deme membenokan meminjam untuk tujuan ke Mekah (fatwa ulamak deme boleh beghutang untuk ke Mekah). Teman kekadang dengki juge ngelih pasangan laki bini deme yang mude-mude gedoye kesane muat ibadat. Tapi oghang kite tunggu cukup duit baghu leh pegi itu pun kene ade kota daghi Tabung Aji, (kota tu jangan sebut silap yop,maghah deme oghang Parit kat teman nanti). Teman amati permasalahannye selain wang ghenggit serte kesihatan bile kesane ade due pekaghe yang lagi pentin, petame ilmu keduenye sabo. Pasei bab sabo ni satu hei kene kuat bebeno tambahan pegi belaki bini. Duduk di sane kalo pasei begadoh selisih pendapat ndak saje. Kekadang bukan hei beso beno pun, nak jadikan pongke udah… jadi panjang meleghit-leghit. Teman teghigat satu peristiwa kawan teman (ceghite beno) tetibe je ditamponye oghang betinenye pasei tunggu menunggu balik daghi Masjidil Haram. Oghang jantan kene banyak beno sabonye,kene istaghfar bebanyak. Sape yang dah ponah pegi tahu le keghenahnye, cume caghe dan ketike je yang berbeze. Untuk maklum pade kome,tahap maghah yang teman ade belum le lagi ghasenye nak nampo oghang betine. Ghiso juge kalo oghang betine tak ade kang, kut teman pulak ghagaih dindin mencaghi die, he jangan dibuat main…Itu baghu bekait dengan laki bini, belum lagi dengan kengkawan sebilik, dengan jemaah-jemah lain yang berbagei bangse keturunan bahase dan adat ghesam, haghu bighu libang libu jadinye. Ape lebih daghi sabo kate oghang tetue. Semuenye ini menguji keiman kite….rumusanye sabo je le.. Yang lagi satu kene ade ilmu. Ilmu ni adalah ilmu mengeghojekan haji. Ilmu yang  pihak Tabung Aji bagi kursus tiap minggu bersiri tu patut kene paham bebeno, kalo dah sampei ke sane baghu nak belajo ghentikan buat ngabih kan beghas je. Mudah-mudahan waghih-waghih dan rakan tolan yang dapat mengeghojekan aji tahun ini, teman doakan mendapat aji yang mabrur. Selamat pergi dan selamat balik nanti, InsyaAllah..(doa teman lagi mudahan dengan izin Nye teman juga dapat ke sane lagi disuatu mase nanti, aminn...)


LABAIKALLAH HUMMALABAIK, LABAIKALA SYARI KALA KALA BAIK INNAL HAMDA, WANNIKMATA LAKAWALMULK LAASYARIKALAK..


Bile berlabun hei  haji tadi, musim oghang ke Mekah, sedo tak sedo diam tak diam juge kite udah nak pengabih bulan Islam (Hijrah), yang dah pastinye tak lame lagi akan menyusui bulan Muharram pulak. Cepat bebeno mase berlalu. Teman ghenongkan balik dan coyekan tahun 2012 ni teman kighe entah beghape kali je teman nyengok kampong halaman teman, kekadang pun boleh, jejaghang-jaghang pun boleh. Ghase beno sayunye bile oghang tue dah takde aroma nak balik pun tughut lesu. Tapi anu nye pulak.. hei ghomah oghang tue teman tu ijak kesunyian juge, dah ubah di deme (adik-adik teman) jadi ghomah persinggahan pra bayor. Istilah oghang sekaghang ni Home stay le, baguih juge tu duit masyuk. Ghomah tue (lame) kalo oghang sekelamin tak di sio deme nuduknye,tapi yang jenih nganto mempelei sebulan sekali ato musim cuti tu ade. Due tige kerge nyinggah mun semalam due meghiah jadinye. Ate pikio deme mun dah sape tak nak balik elok bagi oghang duduk sekali sekale, jangan pulak bekale kale ato sehingge dahulu kale, payah pulak teman nak balik nyenguk waghih. Cukup disini hanye sekador nak nyentuh sesikit, bile pulak nak ngeluokan n3 yang seteghuihnye tak tahu le pulak..pohon kemaafan buat semua.





1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete