Monday, September 20, 2010

SECEBIH KENANGAN BUAT KAWAN..

Assalamualikum,

Selamat Hari Raya Aidil Fitri Haghi Yang ke 11.

Tak habih lagi kesah ghayenye. Haghini dah masuk haghi yang ke sebelaih (masuk minggu ke due dah weh). Suasane gahye masih lagi teghase kunjung mengunjung sanak sedaghe sahabat handei ghancak bejalan, majlih ghomah terbukenye silih berganti. Teman dah balik ke ghomah teman haghi gahye yang ke tige lagi. Sejak teman balik keghomah teman, alhamdulillah tak putuih-putuih waghih teman datang beghaye. Walo pun jauh nyanggup deme datang ke ghomah teman. Teghime kasih je le..Teman baghu tige haghi buat pose nam, insyallah teman akan habihkan dengan diselang selikan ato dicelum celamkan buat keghoje sunat ini untuk meraiekan syawal yang masih ade lagini. Ate, aghini teman mole balik sekolah sepeghti biase. Selamat kembali ke sekolah buat anak-anak mughid juge sahabat yang keghojenye jadi ce’egu.

Kalini, dah tak ape bende nak teman labunkan cume nyembang kosong (tanpe ayolio) teghingat balik hei haghi gahye petama ghitu, selepaih semayang ghaye sempat teman bersame oghang betine, anak-anak dan adik-adik teman menziaghah kubo (pusaghe bahase indahnye) apak dan emak teman. Kume memasin membawa senaskah sughah yasin, untuk dihadiahkan pahale bacean kepade megheke yang telah pegi. Tanah wakapnye (perkuburan) tak jauh dari semejid dalam tige empat ghantei je, disebelah bangunan tahfiz al quran. tanah wakapni adelah yang kedue dikampong teman baghu bukak 10 tahun yang lalu dan ahlinye pun jak sampei 100 mungkin 50 puluh lebih. Biase le selepaih semayang ghaye bukan saje teman oghang lain pun same ziaghah kubo dengan tujuan yang seghope.

Dalam pade itu teman teghingat satu kubo selang due baghih diujung kaki kubo mak teman, kawan sepermainan teman arwah si Mahir yang telah kembali kerahmatullah setahun yang lalu. Diam tak diam dah setahun die kembali kealam baqa. Umo Mahir mude sikit daghi teman, tapi Pait (Faiz) abangnye satu guih dengan teman mase sekolah ghendah dan menengah (RMM).Tuhan lebih sayangkan Mahir , die meninggal di hospital KL keghane seghangan jantung , mase tu teman sedang berkursus di IAB Genting Highland. Terkilan teman tidak dapat menziaghah jenazahnye pade waktu itu. Tempat keghojenye di pejabat RISDA Kuale, ate teman jaghang-jaghang balik kualenye, tahu tahu diye udah betuko ke Ibu pejabat RISDA di Kuale Lumpo. Ape baatannye jadi ghope itu, Gamak teman diye betuko munkin keghane naik pangkat. Yang peghitnye, letih juge beghulang alik K.L – kuale tiap minggu nyenguk anak,nyenguk bini. Ape nak buat dah takdeikan ghope itu sabo je le. Segalenye keghoje Allah, sape sangke dimane tempat diye bekeghoje disitu tempat diye mengebuskan napaih yang penyudah.

Nak dilabunkan kesah arwah si Mahir adelah di antaghe kawan teman yang baik lagi ghapat di kampong dulu, sepanjang yang teman ingat kume tak ponah berkela (bergaduh), betengko dan sebageinye, asyik ngekek je kulu kelo. Kali pengabih teman jumpe (dikuale tang mane dah lupe) sebelum diye pegi, diye ngabokan yang anak pompuannye di MRSM Lenggong ponah teman nyampeikan hadiah/pingat di temasya olahrage daeghah ditempat teman. Mane le teman nak kenei anak sape kighe bagi je ghopenye kene kat waghih teman juge. Tak nyempat teman nyembang panjang pun dengan diye memasin mintak dighi beghedo. Itule petemuan pengabih dengan si Mahir. Teman kenang kan juge simpati keadaan keluarge yang ditinggalkan, oghang betinenye sughi ghomah sepenuh mase, anaknye ghamei masih lagi di alam persekolahan, yang sulong jantan, tak silap teman baghu lepaih tingkatan 5 sekolah teknik Lebuh Cator due tahun lepaih, munkin agaknye sekaghangni sedang belajo di pusat pengajian tinggi. Teman ghasekan juge munkin pak-pak sedagher yang lain tentu membantu dalam hei-hei persekolahan deme.. Kite same pikiokan, jangan kite sangkekan nyor mude tak boleh lughuh awei, dalam usie yang mude diye pegi mendahului kite. Dari Allah kite datang kepade Allah lah kite pergi. Syuko lah kite masih bernapaih gilo kite entah bile… moge kite semue sentiase dalam kerahmatan dan tidak ponah alpa sujud pade yang maha pencipte.

Mahir…saban tahun kite pasti bertemu dipagi syawal. Syawal baghu saje berlalu dan tak munkin ade syawal lain yang boleh menemukan kite lagi. Alfatihah untuk kawan… moge roh mike ditempatkan ke dalam golongan oghang yang soleh. Amin…

6 comments:

  1. teman pun sekolah RMM dulu.. mike taun bile ? memang kadang2 bile ingatkan kawan yg dah tak ade ati sebok...

    ReplyDelete
  2. Uishhhh....Chor.....mughah ghezeki mike CHor...... tetamu dgn waghih mike tak putuih2 dtg ghumah mike......setiap tetamu yg datang tu seolah2 membawa ghezeki pade tuan ghumahnye......

    ReplyDelete
  3. Salam yop,

    Teman di RMM 69/72, mike bile pulak..leh buat reunion yop.

    ReplyDelete
  4. AWok kat SMK Bkt Mercu. ade moh 3 hari je. lepahs tu kubah ke SM Tenik Persiaran Brash Ipoh. Tahun 1978

    ReplyDelete
  5. yop,

    Bile gamaknye geng blog loghat peghak nak bejumpe di alam nyate, teghingin beno teman.

    ReplyDelete