Friday, July 30, 2010

MASTURA OH MASTURA..

Assalamualikum,

Senayan 26/7 teman ke Pulo Pangkor mewakili bos teman mesyorat PKPSM Perak sampei 28/7 (ghabu) kemaghin. Ate dah selesei mesyorat kumbaih le balik, nak nyampeikan keghomah daghi Lumut mun 3 jam baghu sampei. Waktu megerit juge dapat teman nyejakkan kaki dighomah, Isy… letih bebeno lepaih semayang megerit terjelat teman ataih katei sempat terkolo selengkok due nunggu semayang isya. Walo pun ijak beghanbat dan bekejo kalo naik kete negun je pegang seterin lugu juge maunye tak letih, usah dilabunkan lemah macam kain bughok tergobei dibuatnye…

Due minggu kebelakang ni teman agak menyebuk sikit, memolenye dengan kursus haji intensif, lepaihtu nguruihkan hei anak-anak, mesyorat di pangkor dan kemaghin ghalit melayan kehadiran pemanto dari putrajaya saghi suntuk. Gitu le teman ijak ade peluang nak nulih dan nyengok waghih,cume mukak gitu-gitu hei je mencoye labun deme dalam ghuang moh berlabun.

Dalam perjalanan teman ke Pangkor ghitu sempat nyinggah di Parit jap mawak Mastura. Oghang betina teman idak pulak die cembughu nengok teman mawak si Mastura di sebelah, Ketike mastura masuk ke dalam kete diam je die apah tak kesahnye. Sebono nye weh… Mastura tu adelah anak pokok nangke ( nangke madu ) ketughunan mastura selidik cipte Prof. dr. Zainal Abidin Aziz ( waghih teman profesor pencen ). Anak pokok tu teman beli daghi die le, sebanyak 7 pokok disinggahkannye digomah teman on the way die daghi Kepale Bataih endak ke Kelantan. Teman diamanahkan pulak nganto kepade kawan teman si Mamat di Paghit sebanyak 6 pokok ( dibayor si Mamat ), yang sepokok lagitu teman ambik ( cadang nak di bawak ke Ketio ) sebagei tande ingatan betemu dengan dr. Zainal buat kali pertame sejak teman meninggeikan Kubang Pekan 50 tahun yang lalu. Terime kacih dr. Zainal sempat nyinggah di ghomah teman ghitu dan sudi menjamah makanan teman ( makan tengah haghi ).

Balik daghi Lumut seperti dijanjikan teman nyinggah juge kejap di Paghit nak jumpe si Mamat sebabye mase teman nyinggahkan pokok tu ghitu die tak mandang, bekeghoje, jadi teman singgahkan le pokok-pokok tu kat kedei pam minyak pak mentuenye. Engkohnye anak-anak Mastura tu dah lebuh pulak ke tempat lain. Si Mamatni punye le baik beno atinye, di agihnye kepade soghang kawannye untuk di tanam di Kelantan, di Paghit sepokok dan 3 pokok di sekolah teknik Ipoh ( tempat keghojenye ) untuk ditanam sempene haghi anugerah sekolah tu tak lame lagi. Kalo ditanam maseni ditakdeikan hidup sempoghone tunggule 18 bulan yang akan datang kan meghase haseinye, dalam ghenongan teman kalo ditanam kat kawasan sekolah mudah beno pulak di keghoje oleh bebudak asrama, bab buah nagke ni kalo nak tahu sape yang ngambiknye baghule kite boleh gunekan perumpamaan “sape yang makan nangke dia akan kene getahnye”. Ye tak ye juge kalo dah berhasei ape salahnye bebudaktu ngambiknye berpahale le juge oghang yang nanam,oghang yang meli,yang cipte dan oghang yang mawaknye,keh..keh.. Memang sesui beno le name pokok nangke tu mastura, MAS adalah ghone isi nangka macam emaih dan TURA adalah Tanaman Untuk Rakyat. Itulah diperkatakan oleh dr. Zainal ketike die bersembang dighomah teman ghitu. Katenye, teman ijak caghi untung hei nangka ni walo teman yang menghaseikannya, kalo ade pun jadi le dapat sesikit yang pentingnye ape yang dibuatnye untuk akhirat. Alhamdulillah moge keikhlasan atinyetu membawa menapaat di akhirat kelak. Ngape pulak pokok nangketu ijak dinamekan MasTUA ( tanaman untuk akhirat ), hei tak sedap lain pulak bunyinye weh.. Jike kite berminat bercucuk tanam akan nampak budinye ditanah, kalo berbudi dengan manusie belum tentu lagi…Kalo mengkome nak tahu hei nangka masturani jengok-jengok le ke blog dr. Zainal ( belabunsesamekite.blogspot.com ) Itu le kesah Mastura yang teman kenali.. sekian adenye.

No comments:

Post a Comment