Thursday, February 4, 2010

SEMOGE KITE SEMUE DIJAUHKAN DARI BALE BENCANE

Assalamualikum,

Alhamduillah, betemu kembali agak dah seminggu tak nyengok waghih moge mengkeme semue sihat wal afiat. (bukan minyak afiat kuale).
Dua aghi teman terpeko kat Pulo Pangkor sabtu dan ahad minggu lepaih, teman bemesyorat bersama kengkawan, ate deme pilih mase cuti hujung minggu tak sio ngocah waktu sekolah gamaknye. Duduk kat Pangkor tekughung juge ghasenya ape nak buat pegikan juge keghane dik tugaih. Bagi teman Pulo Pangkorni ade sejaghahnye tersendighi, malaihle teman nak ulang ceghitenyer dalam buku sejaghah ade. Cukup le kome kelih sendighi bagi yang jenih suke kan sejaghah,contohnye macam si Mamamat pakar sejaghah die tahu dah hatam satu Malaysia. Leh katekan tiap-tiap tahun teman bemesyorat kat Pangkor. Pade kalini teman nyengok Pangkor ade sikit nampak perubahannye, kat Jeti Lumut ade penambahan pada bahagian depan kaunter masuk jeti, kira teghator le sikit. Kalo kita ataih feri belum sampai ketepi dari jauh dah nampak replika 1 malaysia tinggi menyayup. Hei mak tempat MB le katekan, kene buat le-elok nanti ape pulak kate deme. Buat dulu yop tempat kite tagher kite jadi MB ni esok dah melepas kat oghang lain kut ngudit ler hapah pun tak mandang. Sekoghang- koghangnye nampak le juge ayo tangan jadi MB tambah pulak mike sebagei wakil rakyat Pangkor. Teman pegi tak mawak kerge, kengkawan yang lain mawak anak-anak memasin, sesekali ke Pangkor apalah kighenye mawak deme tak le terpoghok di ghomah je. Jadi le muang-muang kejang kate oghang di ujung-ujung minggu gini. Mesyoghat sampei haghi Ahad, sempat juge taghe nak balik daghi Pangkor ngulu singgah ghomah mak mentue teman. Onghang betina dan anak bongsu teman deme nunggu teman kat stesen bas kuale (dah janji dengan deme naik bas je ke kuale daghi ghomah), lepaih ngmbik deme baghu le teman kumbaih ke Bukit Gantang pulak ghomah mak mentue temantu. Daghi Bukit Gantang dekat tengah malam juge sampeinye kume di ghomah. Ate, tejelepek le juge mate pun dah kuyu tak ade jalan lain melainkan teghuih megholoh le jawabnye.

Sepajang mingguni teman kat sekolah je ade cikit koje nyebuk dengan kemasukan murid baghu, pekaghe biasele ngadap mak bapak bebudak ade le sesikit keghenah deme sebelum ninggeikan anak-anak deme kat asrama. Ate, rabu kemaghin ngesahkan anak soghang guru teman anaknye meninggei dunie, jadi nye kume warge sekolah macam berkabong le juge dan bersame-same mengughuihkan pengkebumiannye sehingge selesei. Umo budaktu 11 tahun (tahun 5), munkin ada keluo dalam soghat habo (Sinar Perak) ceghitenye. Pongke nye, budaktu diserang muntah cighit bighit aghi ahad ghitu, dah bawak ke klinik swasta dan juge ke hospital ijak maunye longkah-longkah . Ate aghi selase petang nampak dah lain macam dia jatuh dan koma’ di kejorkan le ke hospital (wad kecemasan), jam 10.15 mlm budaktu menghembuihkan napaih yang terakhir, alfatihah. Takziah untuk cikgu Omar di ataih pemergian putera kesayangan mu, Allah lebih menyayanginye moge dimasukkan kedalam golongan para solihin. Ayah mana yang tak sayangkan anak, semoga mike juge bersabor menghadapi ujian ini. Dan dikaborkan ghamei lagi bebudak sekolah (sk) dikawasan temanni yang mengalami penyakit yang same ghope itu. Tak tau le di mane pongke sebeno-benonye penyakit tu. Ada yang kate keracunan ade pulak yang kate wabak sebabnye kat negeri lain lebih koghang macamtu jugak penyakitnye. Hei mintak nyimpangle penyakit ghope ini meghebak-ghebak, ghiso dan takut juge dibuatnye. Mari kite same-same berdoa pade Ilahi semoge kite semue djauhi sebarang bale dan bencane.

Mingguni pulak teman nak ke Batu Pahat lagi, ape lagi ngesah dan ngadun anak sulung temantu le. Disini teman nak ngambik kesempatan merakamkan terima kasih pade tn. Hj Sulaiman pengetua smk Ulu Bernam kerana membekalkan sadikit air Zam-Zam untuk anak temantu sekembalinye dagihi umrah tempohaghi. Entahle yop..bile nak habihnye masalah yang teman hadapi ini. Haghuih le nampaknye teman nak nangguhkan saje pengajiannye, banyak pikio kenangnye kalo diteghuihkan juge. Doa, sabo dan teghuihkan usahe jele dapat diperlakukan oleh teman, tu yang termampu....`

1 comment:

  1. SABO,USAHA DAN DOA LAGI JANGAN JEMU-JEMU INSYAALLAH YOB

    ReplyDelete