Monday, January 4, 2010

KEMBALI KE SEKOLAH

Assalamualaikum,

Haghi ni Selasa 5/1, Dah beghaper aghi teman tak nulih, asyik fowardkan bahan-bahan dari kengkawan , kalo ghoper itu tandanya teman ada keghojer le yang patut didahulukan. Kawan teman si Mamamat sughoh teman nulih loghat kuale balik asyid mowardkan had ogahang jer. Kan gitu yop, temanni koghang modei cupui idea tak macam mike ade jer ceghiter dalam blog mike tu. Moler sekolah dibukakni agak menyebukan dighi sikit ditambah pulak hei-hei keluarge. Setat dari belum bukak sekolah ghitu teman dah kulu kelo masuk pejabat ngecek(semak) mana-mana yang belum beres lagi sebagei persediaan sebelum mesyuarat guru pertama 2/1 ghitu . Haghi kedua persekolahanni teman ijak kemane-mane di sekolah sajer, Duduk kat pejabat idak juger mekap tak tentu kekigher adeler kojer sesikit, kekadang keluor jap dengan bos melawat kawasan. Memanto ke kelas-kelas, naik tangger turun tangger ,kelasnya idak banyak dah koghang, bebudak form 4 tak mandang belum sampei lagi yang ada bebudak form 5 ajer. Deme bebudak form 4 tu daftar pada 25 jan nanti. Ataih meja teman ada soghat-soghat panggilan bermesyorat dari panatia m/p untuk bemesyorat mingguni dan minggu depan. Wajib le hadir nampaknye. Biaseler ghagam awei tahun sekolah mana pun ghoper itu. Kemaghen, haghi pertama sekolah di molerkan dengan perhimpunan pagi kat dewan besor. Ape yang menarik ucapan bos teman banyak kate-kate nasihat yang diluahkannye kepada pelajar dan kume gurunye kat belakangni, Teman teghingat salah satu dari kater-katernye “ Kalo kita ingin cemerlang kita jangan manja diri, kita kena paksa diri.” Betui kater bos teman tu, oghang kiteni lampo sangat manjakan dighi lemak sangat dan suker keghojer betangguh, tu sebab dalam banyak hei kiter sering ketinggalan. Kalo kita pikiokan hei dalam ghomah tangga, kita sebagei ketue keluarge muntidak kita paksa pada anak-anak kita untuk melakukan sesuatu memang tak ngombin yop. Suagher kena macam tazan, begaung kecopin telinga baghu demer nak nguit, kalotak macam nyoghah ayo kedaun keladi jeler taknyer nyinggah. Itu pasei nabi kita sughoh ngajo anak-anak khususnya dalam bab sembahyang gunakan ghotan. Bila kena besit seolah-olah kita makser ler namenya.

Dalam ucapan bos teman tu teman faham dia nak tujukan kepada pelajar asrama sekolah teman tu. Ater 100% sebangsa dan seugama dengan kita, terlampo sangat manja demertu. Entah ler ghagam bebudak sekarangni. Nak bangun pagi sembahyang subuh pun jenuh waden ngejutkan kalotak pakei kosong le mendesah tak mandang jemaahnya. Kerajaan buat mendesah beso-beso itu ler gunanya. Teman teghingat masa teman bertugaih sebagai waden asrama di Bota 10 tahun yang lalu. Ader sorang waden, cikgu Kasim namanya(dah pindah ke Kedah) dia ni awei-awei pagi(5.30 pg) dah tepacak kat tapak perhimpunan ngambik kedatangan bebudak,saper lewat ditampornya macam penampo jepun. Jadi saper beghani tak datang ato datang lewat, sah le mendesah tak ponah kosong. Tapi zaman la ni tak boleh ghoper itu silap-silap kena saman yop. Teman pun ghoper itu juger ghagamnya,tapi dah tue-tueni slow sikit, dulu nengkin nampo itu keghojer teman, itu sebab bebudak tak suke dengan teman. Kalo deme selisih dengan teman awei-awei lagi dah ngedo kelain getik beno demer kat teman. Getik sampei ketulang pongkor.Tapi teman lakukan semata-mata untuk ngajor tak lebih dari itu. Saper tak kenei teman masa teman bertugaih kat Padang Rengas dulu. Masa tu daghah tengah mude le katakan, tindakan selalu aggresif. Lantak demer le teman jalan kan keghojer teman. Yang penting demer jadi oghang dan bejaya. Teringat juga guru-guru teman masa bersekolah di kampong kecik-kecik dulu gaghang juger, cikgu Liyaih (Alias) , tak luper juge dengan dua oghang guru besor ia itu cikgu Manaih (Manas) dan cikgu Mat Zayadi (bapak kepada En. Zaharudin keghojer PPD Kuale), deme-deme yang teman sebut tu dah arwah belaka, alfatihah untuk deme. Kalo demer tak gaghang teman dan adik beradik teman haghuih tak jadi oghang, tengin ler pulak gamaknye. Segaghang-gaghang cikgu Liyaih teman sayang dan teghingat kat dia akan keperhatinannye pada teman, teman mase tu tak de duit nak mayor yuran, ater katernye jangan ghiso bioler dia bayor nanti esok bawak ayam sekor ke sekolah dia nak beli. Ater pada malamnya jenuh le teman ngan mak teman nangkap ayam yang tidor ataih pokok, jenih ayam tak ponah begheban gitu ler, maka esoknya teman bagiler sekor ayam kat cikgu Liyaih, di baginya teman pulak seghenggit lebih dari duit yurantu. Punye le teman seghonok. Itu sikap guru kiter dulu-dulu walo pun gaghang tapi sikap penyayangnya tetap ade. La ni oghang dah senang nak mayor yuran sekolah tak beghutang lagi, cucok jer kat dindin dah keluo duit. InsyaAllh untuk guru-guruku tak pernah ku tinggalkan alfatihah setiap hari selepas sembahyang subuh . Moga roh anda semua dimasukkan ke dalam golongan orang yang beriman. Amin.....Ok, sekador itu untuk kali ini.

4 comments:

  1. BOS MIKE ADA DUA TEMPAT BERMANJE TAK APE LER

    ReplyDelete
  2. Salam tuan
    Mike sebut nama Cikgu Zayadi .. teringat anaknye yang juge adik kepada Zaharudin. Takde jodoh teman .. Kalo idak jadi menantuler teman ni
    He he he

    ReplyDelete
  3. Ooo. gitu ghoper akei mike, ater ngaper tak habo kat teman siang-siang. Boleh teman ngabo kat deme. Hubungan kume masa di Keto dulu memang ghapat. Adik yang mana satu tu yop.

    ReplyDelete